فعال کردن تب در اکسل                                                                                                                                                اگر بخواهیدبه طور جدی کدنویسی در اکسل را انجام دهید اولین قدم فعال کردن تب DEVELOPER در اکسل است. در حالت پیش فرض نرم افزار اکسل، گزینه های کدنویسی و VBA در نوار ریبون بسیار محدوداست و صرفاً به دکمه ضبط و ویرایش ماکرو محدود میشود. با فعال کردن تب DEVELOPER در اکسل میتوانیم به گزینه ها و ابزارهای حرفه ای تری برای کدنویسی VBA دسترسی پیدا کنیم. در ادامه میبینیم که چطور با فعال کردن تب DEVELOPER در اکسل اولین قدم رو به سمت کدنویسی VBA حرفه ای برداریم.برای فعال کردن تب DEVELOPER در اکسل گام های زیر را انجام دهید.

ابتدا از منوی فایل روی گزینه Options کلیک کنید:

در پنجره ای که باز میشود از سمت چپ رو گزینه Customize Ribbon کلیک کنید و بعد در سمت راست تیک گزینه Developer رافعال کنید و بعد گزینه یok را کلیک کنید.

با این کار تب DEVELOPER  به ریبون اکسل شما اضافه میشود.

در این تب علاوه بر گزینه های مربوط به کار با ماکرو، گزینه های دیگری مثل دسترسی به Visual Basic Editor ، ایجاد کنترل ها روی شیت اکسل و … وجود دارد که برای پیاده سازی کدهای VBA  به آنها نیاز خواهیم داشت.  برای شخصی سازی کردن بیشتر PivotTable اکسل تنظیماتی رامیتوانیم روی این ابزار اعمال کنیم.

ابتدا  روی PivotTable کلیک کنید.بخشی به نام PivotTable Tools به ریبون اضافه میشودکه شامل دو تب به شرح زیر برای انجام تنظیمات PivotTable اکسل است.

 

  • تب Analyze: که میتوانیم تنظیمات را درباره بخش های مختلف pivotTable درآن انجام دهیم، تغییراتی را روی فیلدهای جدول اعمال کنیم
  • تب Design: که مربوط به انجام تغییرات ظاهری PivotTable مثل رنگ ردیف‌ها، رنگ سرتیترها و … است.

روی تب Analyze کلیک کنید. این تب بخش های مختلفی داره که که عمده تنظیمات مهم PivotTable را دربرمیگیرد. اولین بخش مربوط به تنظیمات کلی PivotTable است.

1. PivotTable Name: در این بخش میتوانیم یک نام برای PivotTable  انتخاب کنیم. این نام در بخش های مختلف مثل کدنویسی VBA استفاده میشود.

2. Options: با انتخاب این گزینه منوی زیر باز میشود که سه گزینه دارد.

  • Options: با انتخاب این گزینه پنجره تنظیمات PivotTable اکسل باز میشود.
  • Show Report Filter Pages: این گزینه از فیلدهایی که در بخش فیلتر  وجود دارند.
  • Generate GetPivotData: که مربوط به تنظیمات نوع رفرنس دادن به سلول های PivotTable است.

اکنون روی گزینه Options کلیک کنید.

 مهم ترین و کاربردی ترین تنظیمات این پنجره شامل موارد زیر است:

1. تب Layout & Format:

  • For error values show: با انتخاب این گزینه میتوانیم عبارتی را تعیین کنیم که در صورت وجود خطا در مقادیر موجود در PvotTable به جای آن مقدار نمایش داده شود
  • For empty cells show: با انتخاب این گزینه میتوانیم عبارتی را تعیین کنیم که در صورت وجود مقدار خالی در PvotTable به جای سلول خالی نمایش داده شود.
  • Autofit column widths on update: اگر این گزینه فعال باشد، با هر بار Refresh کردن PivotTable ، عرض ستون ها با توجه به مقادیر جدید به صورت خودکار تنظیم شود.
  • Preserve cell formatting on update: اگر این گزینه فعال باشد فرمت بندی هایی که روی  رنگ و … سلول ها انجام دادیم با Refresh کردن Pivottable از بین نمی رود.

 2. تب Total & Filters:

  • Show grand totals for rows: در صورتی که این گزینه فعال باشد جمع مقادیر موجود در PivotTable در انتهای هر سطر نمایش داده میشود.
  • Show grand totals for columns: در صورتی که این گزینه فعال باشد جمع مقادیر موجود در PivotTable در انتهای هر ستون نمایش داده میشود.

3. تب Display:

  • Show expand/collapse buttons: اگر این گزینه را غیر فعال کنیم علامت های مثبت و منفی در کنار سطرهای PivotTable نمایش داده نمیشود.
  • Display field cptions and filter drop downs: اگر این گزینه رو غیرفعال کنیم نام فیلد ها و همینطور دکمه فیلتر کردن مخفی میشود.
  • Field List: در این بخش میتوانیم نحوه مرتب شدن لیست فیلدها را مشخص کنیم. منظور از لیست فیلدها  بخش بالا و سمت راست PivotTable است که نام فیلدها در آن نمایش داده میشود و میتوانیم آنها را به بخش های مختلف اختصاص دهیم. اگر گزینه Sort A to Z را انتخاب کنیم فیلدها به ترتیب نام مرتب میشوند و در صورتی که گزینه Sort in datasource order را انتخاب کنیم فیلدها به همان ترتیبی که در شیت مرجع ما قرار دارند نماش داده میشوند.این گزینه زمانی که فیلدهای زیادی داریم میتواند خیلی مفید باشد و در پیدا کردن فیلد موردنظرمان کمک کند.

4. تب Printing:

  • Print expand/collapse buttons when displayed on PivotTable: با انتخاب این گزینه علامت های مثبت و منفی کنار هر سطر هنگام پرینت PivotTable چاپ میشوند.
  • Repeat row labels on each printed page و Set print titles: در صورتی که این دو گزینه را فعال کنیم و PivotTable ما هنگام چاپ بیش از یک صفحه باشد، عنوان فیلدها در هر صفحه بالای سطرها چاپ میشود.

5. تب Data:

  • Save source data with file: اگر این گزینه فعال باشد و  برای ایجاد PivotTable  از منبع خارجی (مثل access و SQL Server) اسفاده کرده باشیم، اطلاعات اتصال به مبع در درون فایل اکسل ذخیره میشود.
  • Refresh data when opening file: با انتخاب این گزینه زمانی که  فایل اکسل راباز میکنیم PivotTable  به صورت خودکار Refresh میشود.
  • Enable show details: در صورتی که این گزینه فعال باشد کاربر میتواند با راست کلیک کردن روی هر بخش از اطلاعات PivotTable و انتخاب گزینه Show details، اطلاعات مربوط به آن سلول را در شیت اصلی کهPivotTable را بر اساس آن ساخته ایم ببیند. اگر بخواهیم این امکان راغیر فعال کنیم کافیست تیک مربوط به این گزینه را برداریم.

6. تب Alt Text:

در این بخش میتوانیم توضیحات و اطلاعاتی راجع به PivotTable  ارائه دهیم تا کسانی که نمیتوانندبه دلیل معلولیت و … PivotTable رو ببینند بتوانند از این توضیحات استفاده کنند